TYPY OKRĘTÓW
NAWODNYCH

Lotniskowce:

.:Centaur
.:Chakri Naruebet
.:Charles de Gaulle
.:Clemenceau
.:Enterprise
.:Giuseppe Garibaldi
.:Hermes
.:Invincible
.:John F. Kennedy
.:Kitty Hawk
.:Kuznetsov
.:Nimitz
.:Principe de Asturias
.:Sao Paulo
.:Viraat

Krążowniki:

.:Jeanne d'Arc
.:Kara
.:Kiev (Kijów)
.:Kirov
.:Slava
.:Ticonderoga
.:Vittorio Veneto

Niszczyciele:

.:Arleigh Burke
.:Atago
.:Audace
.:Cassard
.:Charles F. Adams
.:Delhi
.:Georges Leygues
.:Iroquois
.:Kashin
.:KDX-1
(Kwanggaeto-Daewang)
.:KDX-2
(Chungmugong Yi Sun-shin)
.:KDX-3
(Sejong-Daewang)
.:Keelung
.:Kidd
.:Kimon
.:Kongou
.:Lanzhou
.:Luda
.:Luhai
.:Luhu
.:Luigi Durand de la Penne
.:Lujang
.:Lutjens
.:Maraseti
.:Perth
.:Rajput
.:Sheffield
.:Sovremenny
.:Spruance
.:Suffren
.:Tourville
.:Tribal
.:Udaloy (Udałoj)

Fregaty:

.:Adelaide
.:Al Madinah
.:Al Riyadh
.:Almirante Brown
.:Álvaro de Bazán
.:Anzac
.:Aradu
.:Artigliere
.:Barbaros
.:Brahmaputra
.:Brandenburg
.:Bremen
.:Broadsword
.:Cheng Kung
.:De Zeven Provincien
.:Duke
.:Elli
.:Floreal
.:Fridtjof Nansen
.:Godavari
.:Halifax
.:Hydra
.:Jacob van Heemskerck
.:Jianghu
.:Jiangwei
.:Kang Ding
.:Karel Doorman
.:Kortenaer
.:Krivak
.:La Fayette
.:Lekiu
.:Lupo
.:Maestrale
.:Naresuan
.:Neustrashimy (Nieustraszimyj)
.:Niteroi
.:Oliver Hazard Perry
.:Sachsen
.:Santa María
.:Soldati
.:Talwar
.:Thetis
.:Tromp
.:Ulsan
.:Valour
.:Vasco da Gama
.:Venti
.:Wielingen
.:Yavuz

Korwety:

.:Niels Juel
.:Visby

Typ Wielingen (FF)

| opis | dane taktyczno-techniczne | rysunki | lista okrętów |

ostatnia aktualizacja: 07.11.2003 r.

OPIS:

        W latach 1949 - 1953 Belgijska Marynarka Wojenna otrzymała od Wielkiej Brytanii 6 jednostek typu Algerine, które pełniły zadania trałowców floty i eskorty zwalczania okrętów podwodnych. Ostatnia jednostka typu Algerine została złomowana w 1969 roku, a dowództwo belgijskiej floty sformułowało wymagania dla nowych okrętów, które miały zastąpić wycofane ze służby jednostki. Nowe fregaty miały "zapewnić w bliskich działaniach ze sprzymierzonymi siłami morskimi ochronę przyjacielskiej i własnej żeglugi handlowej na Morzu Północnym, Kanale Angielskim i terytoriach wschodniego Atlantyku". Ponad to nowe okręty miały mieć duże możliwości zwalczania nieprzyjacielskich okrętów podwodnych i być wyposażone w systemy przeciwlotnicze i przeciwokrętowe.
        Po ostatecznym sformułowaniu wymagań stawianych nowym fregatom, Belgijska Marynarka Wojenna wyznaczyła 3 główne punkty dotyczące nowych okrętów. Pierwsze punkty obejmowały zapewnienie podstawowych rozwiązań dla misji eskortowych i samoobrony oraz zamontowanie standartowego uzbrojenia i systemów elektronicznych wykorzystywanych przez floty państw należących do NATO (North Atlantic Treaty Organization). Trzeci punkt obejmował warunek budowy nowych fregat w stoczniach belgijskich.
        Program został zaakceptowany w lipcu 1971 roku, prace projektowe zakończono w czerwcu roku 1973, a we wrześniu tego samego roku złożono zamówienie na 4 fregaty, które miały zostać wybudowane przez stocznie Boelwerf w Temse i Cockerill w Hoboken. Konstrukcja pierwszego okrętu "Wielingen" ruszyła w marcu 1974 roku w stoczni Boelwerf. W tym samym roku we wrześniu w stoczni Cockerill rozpoczęła się budowa drugiej fregaty "Westdiep". Prace na kolejnych dwóch okrętach "Wandelaar" i "Westhinder" rozpoczęły w marcu i grudniu 1975 roku odpowiednio w stoczni Boelwerf i Cockerill. Wodowanie jednostki "Wielingen" nastąpiło w marcu 1976 roku, fregaty "Westdiep" w grudniu 1975 roku, okrętu "Wandelaar" w czerwcu 1977 roku, a jednostki "Westhinder" w styczniu 1977 roku. Wszystkie okręty typu Wielingen zostały przekazane Belgijskiej Marynarce Wojennej w 1978 roku. Były to pierwsze zaprojektowane i wybudowane w Belgii okręty.
        Główne zadanie ochrony konwojów przede wszystkim przed nieprzyjacielskimi okrętami podwodnymi wypełniane jest dzięki wyrzutni Creusot-Loire 375 mm. model Mk 54 dla rakietotorped Bofors i dwóm wyrzutniom torped 533 mm. model KD 59E dla torped ECAN L5 Mod 4 Murene. Początkowo wykrywaniem jednostek podwodnych zajmował się hydrolokator kadłubowy aktywny Westinghouse AN-SQS-505A, jednak zastąpiono go innym modelem AN/SQS-510. Ochronę przed nadpływającymi torpedami zapewnia holowany system celów pozornych Sensytech Inc. AN/SLQ-25 Nixie.
        Obronę przeciwlotniczą stanowi wyrzutnia Raytheon Mk 29 GMLS (Giuded Missile Launching System) dla rakiet firmy Raytheon/NATO model RIM-7 Sea Sparrow. Po wojnie brytyjsko-argentyńskiej o Falklandy w 1982 roku okazało się, że same rakiety nie są wystarczające do skutecznej ochrony okrętu przed pociskami przeciwokrętowymi. Z tego względu Belgijska Marynarka Wojenna postanowiła dozbroić jednostki typu Wielingen w artyleryjski zestaw obrony bezpośredniej firmy Thales Nederland/General Dynamics kalibru 30 mm. model SGE-30 Goalkeeper, lecz projekt ten został zawieszony i ostatecznie nie doszło do instalacji tego systemu.
        Bierną ochronę przed nadlatującymi rakietami przeciwokrętowymi zapewnia odbiornik emisji sygnałów radarowych i elektronicznych Argos 900 i dwie wyrzutnie pułapek termicznych Sippican Hycor Mk 36 Super RBOC (Rapid Blooming Offboard Chaff).
        Przeciwko celom nawodnym wykorzystywane są rakiet Aerospatiale, obecnie MBDA MM 38 Exocet i armata Cruesot-Loire 100 mm. model 1968-3, która także służy do obrony przeciwlotniczej.
        Kierowaniem systemami uzbrojenia zajmują się 2 systemy optyczne CSEE i system Thales Nederland WM 25, którego antena w plastykowej osłonie zwanej "skorupką jajka" znajduje się na szczycie piramidalnego masztu. Głównym systemem obserwacji przestrzeni powietrznej i nawodnej jest radar Thales Nederland DA-05. Nawigacją zajmuje się radar Kelvin Hughes Typ 1007, który zastąpił wcześniej zainstalowany radar Raytheon TM 1645/9X. dane ze wszystkich czujników spływają do systemu dowodzenia Thales Nederland SEWACO IV.
        Napęd typu Wielingen został zaprojektowany w systemie CODAG. Do osiągania prędkości maksymalnych wykorzystywana jest turbina gazowa Rolls-Royce Olympus TM3B o mocy 25000 KM. Dzięki niej typ Wielingen jest w stanie płynąć z szybkością 29 węzłów. Prędkości marszowe rozwijane są przy pomocy dwóch silników diesla Cockerill CO-240 V122400 o łącznej mocy 6000 KM. Maksymalna prędkość osiągana dzięki tym silnikom to 20 węzłów. Używając tylko jednego silnika diesla typ Wielingen może rozwinąć prędkość dochodzącą do 16 węzłów. maksymalny zasięg tych fregat wynosi 6000 Mm przy prędkości 15 węzłów.
        Belgijska Marynarka Wojenna morze być dumna ze swoich fregat, gdyż jest to bardzo udana konstrukcja, a dodatkowo jednostki te są jednymi z najlepiej uzbrojonych i wyposażonych okrętów tej wielkości. Obecnie z czterech wybudowanych jednostek w służbie pozostały "Wielingen", ochrzczony przez królową Fobiolę, "Westdiep" ochrzczony przez księżniczkę Astrid i "Wandelaar" ochrzczony przez księżniczkę Esmeraldę. Okręt "Westhinder" został wycofany ze służby 1 lipca 1993 roku. Przedwczesne wycofanie fregaty z szeregów floty miało związek z wypadkiem, który miał miejsce na jednostce. Belgijska Marynarka Wojenna postanowiła nie naprawiać okrętu i oddać go na złom.
        Belgijskie fregaty są zwarta konstrukcją, oferującą szeroki wachlarz możliwości przeciwlotniczych, przeciwokrętowych i zwalczania okrętów podwodnych. Jedyną taktyczną usterką typu Wielingen może być brak możliwości obsługi śmigłowca, co ogranicza możliwości walki z wrogimi jednostkami podwodnymi. Jednak to niedociągnięcie można wytłumaczyć przez niewielkie rozmiary jednostek.

TYPY OKRĘTÓW
PODWODNYCH

Myśliwskie
okręty podwodne:

.:Agosta
.:Amethyste
.:Galerna
.:Han
.:Los Angeles
.:Ming
.:Romeo
.:Rubis
.:Seawolf
.:Song
.:Swiftsure
.:Trafalgar
.:Upholder
.:Victoria
.:Walrus
.:Zeeleeuw

Balistyczne
okręty podwodne:

.:Benjamin Franklin
.:Delta
.:Ethan Allen
.:George Washington
.:Hotel
.:Jin
.:L'Inflexible
.:Lafayette
.:Le Redoutable
.:Le Triomphant
.:Ohio
.:Resolution
.:Typhoon (Tajfun)
.:Vanguard
.:Xia
.:Yankee (Jankes)


UZBROJENIE

Rakiety balistyczne
typu SLBM:

.:JL (Ju Lang)
.:Polaris
.:Poseidon
.:Seria M
.:SS-N-4 Sark
.:SS-N-5 Sark
.:SS-N-6 Serb
.:SS-N-8 Sawfly
.:SS-N-17 Snipe
.:SS-N-18 Stingray
.:SS-N-20 Sturgeon
.:SS-N-23 Skiff
.:Trident

Rakiety
przeciwokrętowe:

.:Hsiung Feng
.:Naval Strike Missile
.:SSM-1B
.:SSM-700K Hae Sung
.:xGM-84 Harpoon

Pociski manewrujące:

.:Hyunmoo III
.:xGM-109 Tomahawk

Rakietotorpedy:

.:ASROC
.:Hong Sahng-uh
.:SUBROC

Torpedy:

.:Mk 44
.:Mk 46
.:Mk 50 Barracuda
.:Mk 54 MAKO
.:MU 90 Impact
.:Stingray

Rakiety
przeciwlotnicze:

.:Evolved Sea Sparrow
.:Rolling Airframe Missile
.:Sea Sparrow
.:Standard Missile

Zestawy obrony
bezpośredniej CIWS:

.:Meroka
.:Mk 15 Phalanx
.:SGE-30 Goalkeeper

Amunicja:

.:BTERM
.:EX-171 (Mk 171)
.:Vulcano


RÓŻNE ARTYKUŁY

.:Forty-one for freedom
.:Koncepcja MEKO
.:Projekt 621
(typ Gawron)
.:Radary serii
BridgeMaster E
.:SSBN-X
.:US Navy SLBM
.:Wypadki i awarie SSBN


INNE

.:Strona główna
.:Linki

Współczesne okręty wojenne
Copyright © Mateusz Ossowski